vrijdag 24 oktober 2008

Grootvoeten


In het Knysna forest in Zuid Afrika leeft nog één olifant. Tenminste dat zegt men. Een oude olifant die alleen is omdat hij niet met andere olifanten overweg kon. De olifantvrouwtjes die de Zuid Afrikaanse regering daar heeft geplaatst voor een eventuele voortplanting zijn daar overleden omdat ze niet konden aarden in de andere omgeving dan die ze gewend waren.

De olifant die daar nog moet zijn is dus erg oud, alleen en dus ook (meestal) agressief. Mijn interesse was meteen groot toen ik dat allemaal hoorde over dit Knysna forest toen Ron en ik daar waren. Men had de olifant al drie jaar niet meer gezien, misschien leeft hij niet meer. Het verhaal is een legende geworden. Na wat recent gegoogle door mij vind ik verschillende verhalen over die olifant, waar of niet waar, ik blijf bij dat mooie verhaal over die ene oude mannetjes olifant.

Het boek dat ik nu aan het lezen ben is van Dalene Matthee, een Zuid Afrikaanse schrijfster. Ze werd bekend met Kringe in ’n bos (1984), een roman over de uitroeiing van olifanten en de uitbuiting van houthakkers in het bos van Knysna. Dit boek werd verplichte kost voor veel Zuid Afrikaanse scholieren.Na lang zoek werk heb ik dit boek kunnen vinden. Via een antiek winkel in Groningen kwam ik aan de Nederlandse versie: Cirkels in het woud.Ik vind het een fascinerende roman dat vol staat met wonderlijke details over dit prachtige Knysna forest en over de relatie tussen mens en olifant (in haar boek praat je over grootvoeten, het woord olifanten mag onder de houthakkers niet gebruikt worden om ze je dan kunnen horen.)

Matthee is in februari 2005 overleden. Haar as is uitgestrooid onder een prachtige boom in het haar zo geliefde Knysna forest. Toen ik op die plek stond bij haar herdenkingsteen, wist ik dat ik een boek van haar moest lezen. Niet alleen om haar als schrijfster maar vooral om het Knysna forest dat zo prachtig en mysterieus is.

Geen opmerkingen: