zondag 25 november 2007

Verhuisperikelen

Het grote inpakken voor de verhuizing is begonnen. Met veel zorg en aandacht heb mijn dierbare boeken in sterke verhuisdozen gelegd. Gaan ze niet schuiven, gaan ze niet stuk? Dan maar wat extra bubbeltjesplastic ertussen.

Ik kijk nu naar een lege boekenkast. Het is alsof 'ie wacht om gevuld te worden. Maar dan niet met mijn boeken meer. Nee erger, de nieuwe bewoners zullen mijn gammele boekenkast weg gaan slopen. De hele boel zal hier verbouwd gaan worden om het, natuurlijk, veel mooier te gaan maken. Een badkamer willen ze hebben. Zou ik ook doen. Maar toch ligt er zo'n steen ergens in mijn maag die maar niet weg wilt gaan. Ik hou van dit huisje met alle hoeken en gaten, ja zelfs de tocht ben ik gaan waarderen. De nieuwe bewoners waarderen dat alles niet zozeer en gaan gelijk over tot breken. Het zal prachtig worden, dat weet ik zeker. Maar of ik nog een keer kom kijken, dat weet ik niet.

Tijdens dit verhuisfeest mag wat goed leesvoer niet ontbreken. In het kader van 'het is niet erg als het stuk gaat of zo' heb ik een paar paperbacks gekocht. Klassiekers natuurlijk.
'Een goede man slaat soms zijn vrouw' van Joris Luijendijk.
'De reis van de lege flessen' van Kader Abdolah (daar is 'ie weer!)
'De boekhandelaar van Kaboel' van Asne Seierstad.
De laatste is zojuist uitgelezen en ik moet zeggen dat ik aardig onder de indruk was. De schrijfster woont een tijd bij de Afghaanse familie Khan. Toch is dit geen verslag van wat ze ziet of hoort. Het is meer een roman. Soms wilde ik graag meer een verslag lezen dan een roman maar die stemming wisselde af.

Op dit moment komen er voor mijn gevoel weinig non-fictie boeken uit. Elke week pluis ik de boeken bijlage van het Parool uit met de nieuwste recensies en het blijft maar thrillers en romans die komen. Ik zoek naar het woord de 'wereldbibliotheek' maar kan het maar niet vinden. Kijk ik er naast?
Wel kijk ik er naar uit om het mooie foto boek/verslag van Thijs Heslenfeld te kopen. Zijn boek 'cold' gaat over zijn reis op een Nederlandse zeilboot van Argentiniƫ naar Zuid Afrika.
www. thijsheslenfeld.nl

Het is zondag, de zon schijnt, Ron slaapt nog en ik ga straks heerlijk in mijn uppie een boekwinkel bestormen om dat prachtige foto boek/verslag te kopen.

3 opmerkingen:

sakurasnow zei

Wow - that Thijs Heslenfeld book looks incredible!

Unknown zei

Net de dichter van Bagdad uitgelezen. Je wordt wel even stil van alle ellende tijdens deze periode van overvloed. En in Irak is het er volgens mij niet beter op geworden.

MiekBlokt zei

Yves, bedankt voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens! Van dezelfde schrijfster heb ik nu honderd-en-een dag in Bagdad liggen. Ben benieuwd!