vrijdag 26 september 2008

Mohammed een update

"Mohammed blijkt een hele gewone man geweest te zijn. Een harde werker, een man met fouten en met dromen. Lees over Mohammed en je kijkt in een spiegel."
Dit heb ik een tijdje geleden geschreven en kan nu zeggen of dat waar is of niet. Nou, ten eerste ben ik geen man dus kan niet echt zeggen of ik mezelf herken. Toch zijn de menselijke kanten van Mohammed, zoals ze in het boek 'De Boodschapper' van Kader Abdolah worden beschreven, soms best wel menselijk. Het verhaal is voor mij net een sprookje en ik kan niet wachten op de afloop. Heel erg interessant vind ik het te lezen en te begrijpen waar de Islam en vooral de Koran vandaan komt. Toch vind ik Mohammed niet altijd even vriendelijk. Alles wat hij doet wordt hem door Allah verteld, hij is alleen maar de boodschapper. Maar soms heb ik het idee dat hij dat ook weleens als een excuus gebruikt om dingen te doen die niet helemaal netjes zijn. Hij was bijvoorbeeld een vrouwenverslinder en dan met name de erg jonge vrouwen. Hij heeft geweld gebruikt tegen de Joden die in Medina woonden en er verdreven moesten worden. Toch ben ik elke keer weer blij met elke volgeling die hij krijgt en met elke oorlog die hij overwint.
Ik moet zeggen, na dit boek gelezen te hebben (ik ben nog niet helemaal klaar), kijk ik erg uit naar de Koran. Nu maar hopen dat ik die begrijp!

Geen opmerkingen: