dinsdag 25 november 2008

Keuzes

Dankzij mijn christelijke basisschool ben ik bekend met de bijbel. Dat ik vervolgens ook alle psalmen en gezangen kan meezingen is niet iets om heel trots op te zijn. Maar ik kan het wel!
Ik hoor tegenwoordig veel jonge ouders over de keuze van een basisschool praten. Het lijkt mij, met de huidige keuzes, ook erg lastig. Vroeger wilde ik altijd graag op een openbare basisschool zitten omdat ik dacht dat dat de school was van de 'coole' kinderen. Mijn ouders stuurde mij gewoon naar de dichtstbijzijnde school en dat bleek een christelijke school te zijn. Toen had je niet zo veel keuze als nu.

Nu, heel wat jaartjes later, merk ik hoe fijn ik het heb gevonden op die basisschool. Alle bijbellessen zijn me bijgebleven en komen me nu wat vaak van pas. Natuurlijk, ik ben ook geïnteresseerd in die materie en dat is ook de reden dat ik begonnen ben de Koran te lezen. En hoe fijn kwam het uit dat ik op vakantie ging naar Jordanië. Een land met geschiedenis. Een land waar veel plaatsen zijn die in de bijbel voorkomen.

Ik ben er daar ook, nog meer dan ik al deed, achter gekomen dat de bijbel en de Koran niet eens zoveel van elkaar verschillen. Door de Koran te lezen zie ik de Islam door andere ogen. Door de Nederlandse media worden we opgehitst tegen alles wat moslim is en klinkt voor velen het woord Islam huiveringwekkend.

Door mijn reis door een deel van het midden oosten heb ik een andere wereld gezien. Een wereld waarin men heel vriendelijk en behulpzaam is, waar vrouwen gesluierd lopen en ik dat het liefst ook wel wilde, een wereld van mannen buitenshuis en vrouwen binnenshuis, een wereld van toewijding aan elkaar, familie en aan het geloof.

Grappig dat juist vandaag in de krant staat dat er plannen zijn tot godsdienstlessen op openbare scholen. Ik denk dat het vooral je eigen keus moet zijn. Ik kan alleen maar zeggen dat ik er niet beter of slechter van geworden ben maar juist rijker in mijn ontwikkeling en gedachten.

Geen opmerkingen: