woensdag 17 december 2008

Impasse

Ik zit in een impasse, een literaire impasse. Doordat ik wat moe ben, lees ik de laatste tijd maar een pagina of 2 per avond. Dat schiet dus niet erg op. Het boek waar ik, al een tijdje, mee bezig ben heb ik sinds een dag of twee uit. Kringe in het bos van Darlene Matthee is werkelijk prachtig geschreven en het brengt me terug naar het Knysna forest in Zuid Afrika. Toch heeft dit boek me een eeuwigheid gekost om uit te lezen. Ik moet bekennen dat ik het af en toe even weg heb moeten leggen voor een ander boek. Toen ik op vakantie ging wilde ik een nieuw boek meenemen omdat ik al op de helft was van Kringe in het bos. Als je iets niet wilt is een boek uit hebben op de derde dag van je vakantie en verder niks bij je hebben! Ik had een prachtig boek mee: Dochter van Isfahan van Anita Amirrezvani.
Een indrukwekkend verhaal van een jong meisje op weg naar volwassenheid in het Iran van de zeventiende eeuw. Het paste precies bij het gevoel wat ik had bij het reizen door het midden-oosten.

Ook heb ik het boek: Ik woonde in een grot van Marguerite van Geldermalsen gelezen. Dit boek heb ik in Petra-Jordaniƫ gekocht van de zoon van Marguerite. Deze Nieuw-Zeelandse vrouw van Nederlandse ouders werd in de jaren tachtig verliefd op een Jordaanse souvenirverkoper uit Petra. Ze trouwde hem en woonde vervolgens met hem in een grot in Petra. Omdat ik daar geweest ben was het een leuk boek om te lezen. Toch is het wel aan te raden dit boek voor je bezoek aan Petra te lezen. Er zit veel informatie in die ik graag voor mijn bezoek had willen weten.
Dus, eigenlijk zit ik helemaal niet zo erg in een impasse. Heb toch weer drie boeken uit gelezen de laatste weken. Maar het gaat meer over het nu. Ik loop een beetje vast. Ik heb genoeg in mijn kast staan wat ik nog lezen wil en er is ook genoeg interessants in de winkels verkrijgbaar.
Wees niet bang, ik lees heus wel door, ik kan gewoon niet anders. Maar voor mij staat vast; overdaad schaadt, ook in boekenland!

Geen opmerkingen: